Marie Lecomte-Tilouine

Habilitée à diriger des thèses Présentation (English below) Spécialiste de la région himalayenne, mes travaux traitent des formes symboliques et de leur instrumentalisation politique. Ces phénomènes ont d'abord été étudiés dans un contexte villageois marqué par la co-existence de tribaux et de castes hindoues (voir l'ouvrage Les dieux du pouvoir), puis au sein des centres royaux, notamment à travers un rituel royal de structure pyramidale qui renouvelle l'organisation sociale et politique au sein de chaque ancien royaume compris dans l'actuel Népal (voir l'ouvrage Célébrer le pouvoir). Je me suis alors penchée sur le mouvement de revivalisme ethnique (Voir l'ouvrage Ethnic revival and religious turmoil in the Himalayas) qui a marqué les années 1990 au Népal, puis sur le mouvement maoïste qui lui a fait suite. Dans le cadre du projet ANR "La Guerre du Peuple au Népal" dont j'ai assuré la direction, j'ai exploré les conceptions de la violence et du martyre maoïste à travers la littérature en langue vernaculaire et entrepris une ethnographie d'un village modèle maoïste (voir articles récents et l'ouvrage Revolution in Nepal). J'ai également coordonné un programme ACI sur la région habitée par les Khas, son histoire, le répertoire épique et le rôle de l'institution médiumnique dans l'organisation socio-politique au Népal occidental (voir l'ouvrage Bards and Mediums). Je poursuis aujourd'hui les thématiques de ces deux programmes, d'une part par une réflexion sur la nature et la place du sacrifice et de la violence dans les différentes idéologies sociales qui se confrontent dans le monde hindou et, d'autre part, par une réflexion sur les modalités de présentification des puissances invisibles. Ce dernier axe s'inscrit dans le cadre de l'ANR "Présence d'Esprits", que je co-dirige. Équipe  Anthropologie de la vie et des représentations du vivant  Anthropologie de la perception: cosmopolitiques des attachements Thèmes de recherche Anthropologie, ethno-histoire et ethnographie de la région himalayenne Anthropologie religieuse: étude de l'hindouisme en milieu tribal, du sacrifice, de la possession et de la présentification des puissances invisibles Anthropologie politique: étude du maoïsme et des mouvements révolutionnaires, étude des mouvements identitaires des peuples Indigènes (Magar, Népal) Terrains Népal central et occidental Gulmi district Kumaon (Inde) Enseignement et séminaire "Présence d'esprits: modalités de présentification des puissances invisibles". Séminaire co-organisé par A. de Sales (LESC) et M. Lecomte-Tilouine (LAS). LESC, Maison R. Ginouves. "Histoire et société au Népal". INALCO. "Religion et politique", Master II, Sciences politiques, Université Paris VIII. Publications Ouvrages Les dieux du pouvoir. Les Magar et l'hindouisme au Népal central, Paris, CNRS Éditions, 1993, 396 p. Célébrer le pouvoir. Dasain, un rituel royal au Népal, Paris, CNRS Éditions, Éditions de la MSH, 1996, 367 p., (ed. avec G. Krauskopff). Ethnic Revival and Religious Turmoil in the Himalayas, New Delhi, Oxford University Press, 2003, (ed. avec P. Dollfus). Hindu Kingship, Ethnic Revival And Maoist Rebellion in Nepal, New Delhi, Oxford University Press, «Collected Essays », 2009, 294 p. Réimpression au format Oxford India paperbacks, Dec. 2010 et Nov. 2013. Bards and mediums. History, Culture and Politics in the Central Himalayan kingdoms, Almora, Almora Book Depot, 2009, 395 p. Livre accompagné d’un DVD Rom, (ed.). Nature, Culture and Religion at the Crossroads of Asia, New Delhi, Social Science Press, 2010, 382 p., (ed.). Revolution in Nepal : An Anthropological and Historical Approach to the People's War. (ed.) Delhi: Oxford University Press, Delhi, 2013 (également au format ebook). Numéros de Revues “Revolutionary Nepal”. European Bulletin of Himalayan Research, 33-34, Autumn 2008-Spring 2009, 205 p. (Coordination du double numéro spécial). “The Aftermath of the People’s War”, Studies in Nepalese History and Society, Volume 16 No. 2, December 2011 (Coordination du numéro spécial avec A. de Sales). Authoritative Speech in the Himalayas. Oral Tradition Journal, 30 (2) 2016 (Coordination du numéro spécial avec A. de Sales). Principaux articles et chapitres d'ouvrages 2017. Golden Hair: a Tribal Myth of Kinship Derailing a Hindu Narrative in the Nepal Himalayas, Irish Journal of Anthropology 19(2). 2017. Understanding Prisons' inner Organisation: an Ethnographic Study in Nepal. Contributions to Indian Sociology 51(2): 194-220. Avec Mohan Rana. 2016. The Untouchable Bard as Author of his Royal patron, Oral Tradition Journal 30(2): 211-242. 2016. The Fictional Kings of Nepal, An Exploration of the Monarch's Pluri-Selfhood, CEA 22: 221-247. 2013-14. The Royal Palace Massacre. Rumors and Print Media in Nepal. 18(1): 3-32. 2013. Does sacrifice avert violence? Reflections from Nepal and the people's War, Antropologia 13 (16), 2013: 37-56. 2013. Maoist despite themselves : Amid the People’s war in a Maoist model village, in M. Lecomte-Tilouine ed. Revolution in Nepal : an Anthropological and Historical Approach to the People’s war, OUP, Delhi. 2012. Self-immolation by Fire versus Legitimate Violence in the Hindu Context, Revue d’Etudes Tibétaines, no. 25, Décembre 2012: 181-189. 2011.  Hindu Society in Anthropological Perspective, The Continuum Companion to Hindu Studies, J. Frazier ed., New York: Continuum Publishing, p. 151-157. 2011. Imperial Snake and Eternal Fires: Mythified power in a Himalayan sacred site of royalty (Dullu, Nepal) In Landscapes of Cult & Kingship, Conor Newman, Roseanne Schot, Ger Dowling, Edel Bhreathnach eds., Dublin : Four Courts Press, p. 114-125.  2010. Martyrs and Living Martyrs of the Nepalese People's War, SAMAJ, 4, Numéro spécial : Modern Achievers: Role Models in South Asia, Laurent Gayer et Ingrid Therwarth (eds). 2010. To be more natural than others. Indigenous self-determination and Hinduism in the Himalayas. In : Nature, Culture, and Religion at the crossroads of Asia, M. Lecomte-Tilouine ed. New Delhi : Social Science Press, p. 118-157. 2010. Fighting with ideas. Maoist and popular conceptions of war in Nepal. In : Armed Militia of South Asia : Fundamentalists, Maoists and Separatists, C. Jaffrelot and L. Gayer eds. Londres: Hurst/Columbia, p. 65-90 . 2010. Political change and Cultural Revolution in a Maoist Model Village, mid-western Nepal. In: The Maoist Insurgency in Nepal : Dynamics and Growth in the Twenty-First Century. M. Lawoti and A. K. Pahari eds. Londres: Routledge, p. 115-132. 2009. Terror in a Maoist Model Village, mid-western Nepal. Dialectical Anththropology, 33, p. 383-401. Seconde parution (modifiée) dans Windows into a Revolution. Ethnographies of Maoism in India and Nepal, A. Shah & J. Pettigrew eds.,  Delhi: Social Science Press, 2011, p. 207-232. 2009. Ruling Social Groups-from Species to Nations : Reflections on Changing Conceptualizations of Caste and Ethnicity in Nepal. In: Ethnic activism and Civil Society in South Asia, D. Gellner ed., New Delhi : Sage Publications, p.291-336. 2009. The Social Dimension of Himalayan Mediumism. In: Bards and Mediums. History, Culture and Politics in the Central Himalayan Kingdoms, M. Lecomte-Tilouine ed., Almora: Almora Book Depot, p. 29-54. 2009. The Dhuni Jagar. Possession and Kingship in Askot, Kumaon. In: Bards and Mediums. History, Culture and Politics in the Central Himalayan Kingdoms, M. Lecomte-Tilouine ed., Almora: Almora Book Depot, p. 78-106. 2009. The hudke Bard as Genealogist. The Raskoti Vamshavalis and their Context of Performance. In: Bards and Mediums. History, Culture and Politics in the Central Himalayan Kingdoms, M. Lecomte-Tilouine ed. Almora: Almora Book Depot, p. 189-224. 2009. The Panchakoshi of Dullu, the Fire Frame of the Malla Imperial Capital. In: Bards and Mediums. History, Culture and Politics in the Central Himalayan Kingdoms, M. Lecomte-Tilouine ed. Almora: Almora Book Depot, p. 253-276. 2009. La révolution maoïste au Népal : un combat d'artistes. Savoir/Agir, 8: 141-148. 2009. What 'really' happened in Dullu. European Bulletin of Himalayan Research, Special double issue coordinated by M. Lecomte-Tilouine  'Revolutionary Nepal', 33-34 Spring 2008- Autumn 2009: 143-170. 2009. Stereotypes, Alterocentrism and Alterisation in Nepal. In M. Lecomte-Tilouine, Hindu Kingship, Ethnic Revival and Maoist Rebellion in Nepal. "Collected Essays". Delhi: Oxford University Press, p. 3-30. 2007. The History of the Messianic and Rebel King Lakhan Thapa : Utopia and ideology among the Magars. In: Resistance and the state: Nepalese experiences. D. Gellner ed. New York: Berghahn, p.244-277. 2007. Une histoire de corsage et d'otages, ou comment on enquête sur la guerre du peuple au Népal. Socio-Anthropologie, 20: 111-133. 2006. Drawing a Genealogy of Western Nepal's Genealogies. Indian Folklife, 24: 18-20. 2006. Transformations des rites et modélisation du panthéon au Népal central. In: Rites hindous. Transferts et transformations, "Purushartha" 25, G. Colas et G. Tarabout eds. Paris : EHESS, p.167-200. 2006. Kill one, he becomes one hundred: Martyrdom as generative sacrifice in the Nepal People's War. Social analysis, 50 (1) : 51-72. 2006. avec P. Ramirez: La guerre du peuple en images. In : Le maoïsme au Népal: Lectures d'une révolution, B. Steinmann ed. Paris : CNRS éditions, p.88-109. 2006. Massacre royal et révolution au Népal. In: Le maoïsme au Népal : Lectures d'une révolution, B. Steinmann ed. Paris : CNRS éditions, p.113-145. 2005. The Transgressive nature of kingship in caste organization : Monstrous royal doubles in Nepal. In: The Character of Kingship, D. Quigley ed., Oxford: Berg, p.101-121. 2004. Regicide and Maoist Revolutionary Warfare in Nepal: Modern Incarnations of a Warrior Kingdom. (Translated by D. Gellner) Anthropology Today, 20 (1): 13-19. 2004. Les bardes Hudke du Népal occidental, chantre de l'empire Malla? In: De l'Arabie à l'Himalaya : Chemins croisés en hommage à Marc Gaborieau. V. Bouillier, C. Servan-Schreiber eds. Paris: Maisonneuve et Larose, p.69-86. 2004. Ethnic Demands within Maoism: Questions of Magar Territorial Autonomy, Nationality and Class. In: Himalayan 'people's war': Nepal's Maoist rebellion. M. Hutt ed. London: Hurst and Co, p.112-135. 2003. Le paysage népalais, exégèse et appropriation du pays. In: Histoire et devenir des paysages en Himalaya : Représentations des milieux et gestion des ressources au Népal et au Ladakh. J. Smadja ed. Paris: CNRS, p.165-196. 2003. avec P. Dollfus et O. Aubriot. Les cultures à l'épreuve du temps: Esquisse d'une histoire de l'agriculture en Himalaya. In: Histoire et devenir des paysages en Himalaya: Représentations des milieux et gestion des ressources au Népal et au Ladakh. J. Smadja ed. Paris: CNRS, p.273-316 2002. La désanskritisation des Magar: Ethno-histoire d'un groupe sans histoire. In : Tribus et basses castes : Résistance et autonomie dans la société indienne. « Purushartha » 23, M . Carrin, C. Jaffrelot eds. Paris : EHESS, p.297-327. 2002. Les mondes à part : Représentation des esprits à travers un roman népalais de la fin du XIX° siècle. Bulletin de l'Ecole Française d'Extrême Orient, 89:107-126. 2001. avec P. Dollfus et O. Aubriot. Un araire dans la tête : Réflexions sur la répartition géographique de l'outil en Himalaya. Techniques et Cultures, 37: 3-50. 2000. avec C. Michaud. From the mine to the fields: History of the exploitation of the slope in Darling (Gulmi). In: Resunga: The mountain of the horned sage, P. Ramirez ed., Kathmandu: Himal Books, p.222-264. 2000. The two kings of Musikot. In: Resunga: The mountain of the horned sage, P. Ramirez ed., Kathmandu : Himal Books, p.143-170. 1999. coordination du European Bulletin of Himalayan Research 15-16: A special double issue on photography dedicated to Corneille Jest. 1998. On Francis Buchanan Hamilton's Account of the Kingdom of Nepal. European Bulletin of Himalayan Research 14: 46-73. 1997. Puissance divine et pouvoir politique dans les chroniques népalaises. In: Religion et pratiques de puissance. A. de Surgy ed. Paris : L'Harmattan, p.285-314 1997. Entre orthodoxie hindoue et cultes tribaux : La religion d'état au Népal. Archives de Sciences Sociales des Religions 99: 9-32. Traduction:  2000. The enigmatic pig: On Magar participation in the state rituals of Nepal. Studies in Nepali History and Society 5 (1): 3-41. 1996. Le culte de la déesse-terre chez les Magar du Népal. Diogène 174: 24-39. (The cult of the Earth Goddess among the Magar of Nepal. Diogenes 174 : 27-44). 1996. Les dieux-sabres: Etude du Dasai dans une capitale sans roi (Isma). In: Célébrer le pouvoir: Dasai, une fête royale au Népal. G. Krauskopff, M. Lecomte-Tilouine eds. Paris : CNRS Editions/MSH, p.243-280 1993. The Proof of the Bone: Lineage and Devali in Central Nepal. Contributions to Indian Sociology 27 (1): 1-23. 1993. Les Avatars de Varaha en Himalaya. Bulletin de l'Ecole Française d'Extrême Orient 80 (1): 41-74. Traduction:  2000. The Avataras of Varaha in the Nepal Himalayas. In: Himalaya: Past and Present IV, M.P. Joshi et al. Eds. Delhi: Shree Almora Book Depot, p.127-171. 1993. Des dieux aux sommets. In : Classer les dieux? Des panthéons en Asie du Sud. «Purushartha» 15. V. Bouillier et G. Toffin eds. Paris : EHESS, p.153-172. 1987. Hommes/divinités de la forêt. A travers le miroir au Népal central. Etudes rurales 107-108: 55-69. English As a specialist in the Himalayan region, my research covers symbolic forms and their political instrumentalization. These phenomena were first studied in a village context marked by the coexistence of tribes and Hindu castes (see the publication Les dieux du pouvoir), subsequently in royal centres, primarily by means of a pyramidal royal rituals that renew social and political organization within each ancient kingdom contained in modern-day Nepal (see the book Célébrer le pouvoir). I then turned to the ethnic revivalism movement (see the book Ethnic Revival and Religious Turmoil in the Himalayas) that marked the 1990s in Nepal, and subsequently to the Maoist movement that followed it. As a part of the ANR project entitled "La Guerre du Peuple au Népal" [The War of the People in Nepal], which I directed, I explored conceptions of violence and Maoist martyrdom through literature in vernacular language, and undertook an ethnography of a model Maoist village (see recent articles and the book Revolution in Nepal). I also coordinated an ACI programme on the region inhabited by the Khas, its history, the epic repertoire, and the role of the mediumistic institution in socio-political organization in Western Nepal (see the book Bards and Mediums). Today, I am pursuing the topics of these two programmes in two ways: through reflection on nature and the place of sacrifice and violence in the different social ideologies that collide with one another in the Hindu world; and through reflection on the mechanisms of the presentification of invisible powers. The latter pillar is a part of the ANR undertaking entitled “Présence d'Esprits” [Presence of Spirits], which I am co-directing. Research topics Anthropology, ethno-history, and ethnography of the Himalayan region Religious anthropology: the study of Hinduism in the tribal environment, sacrifice, possession, and the presentification of invisible powers Political anthropology: the study of Maoism and revolutionary movements, the study of identity movements among indigenous peoples (Magar, Nepal).

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